عضو انجمن صنفی مدیران مرکز دانش بنیان کشور

امگار الکتریک

محافظ برق چیست و انواع آن کدام است ؟

م4

دستگاههای برقی مورد استفاده در خانه و یا محل کار شما نیاز به محافظت در برابر نوسانات ناگهانی برق شهری دارند. نوسانات برق شهری می توانند در اثر عواملی مانند وجود مشکل در تجهیزات برق منطقه ، بروز رعد و برق و برخورد صائقه با این تجهیزات و … ایجاد شوند. این افزایش و یا کاهش ولتاژ برق میتواند صدمات زیادی به دستگاه های شما وارد کنند.

در مواردی این صدمات با صرف هزینه زیاد حل شده و گاهاً غیر قابل حل می باشد. این موضوع با توجه به شرایط فعلی بازار و قیمت سرسام آور لوازم برقی بسیار پر اهمیت می باشد. راه حل ساده برای جلوگیری از این مشکلات استفاده از محافظ ولتاژ برق  می باشد.

نحوه عملکرد محافظ برق :

محافظ برق  مابین پریز برق شهری و دستگاه شما قرار می گیرد. اگر ولتاژ برق شهری از اندازه مشخصی پایین تر و یا بالاتر باشد این محافظ مسیر برق خروجی به سمت دستگاه را قطع می کند. هر زمان که ولتاژ به حالت عادی برگردد. پس از سپری شدن مدت زمان مشخص، خروجی برق به سمت دستگاه را فعال میکند. و شما میتوانید با خیال راحت از دستگاههای برقی خود استفاده کنید.

  انواع محافظ برق :

انواع مختلف محافظ ولتاژ برق دارای عملکرد یکسان می باشد. تفاوت عمده، حداکثر توان خروجی ( با توجه به برق مصرفی دستگاههای متصل ) و تعداد و نوع پریزها آنها نسبت به هم می باشد. می توان هر نوع دستگاهی را به انواع مختلف محافظ برق متصل کرد، به شرطی که مجموع توان دستگاهای متصل از حداکثر توان خروجی محافظ بیشتر نباشد. به عنوان مثال میتوان محافظ کولرگازی را به یخچال متصل کرد. اما نمی توان محافظ یخچال را به کولرگازی متصل کرد. چون جریان مصرفی کولرگازی از حداکثر جریان خروجی محافظ یخچال بیشتر است.

1) محافظ برق یخچال و فریزر:
این محصول برای محافظت از یخچال و فریزر در برابر نوسان برق کاربرد دارد. به دلیل اینکه یخچال و فریزر همیشه بایستی به برق متصل باشند»، بهتر است محافظ برق مورد استفاده برای این دستگاهها، فاقد کلید قطع و وصل جریان برق باشد. مانند محافظ یخچال و فریزر شرکت پارت الکتریک

2) محافظ برق لوازم صوتی و تصویری و کامپیوتر:
این محافظ برق برای حفاظت از دستگاههای صوتی و تصویری و کامپیوتر و … در برابر نوسان برق کاربرد دارد. بر خلاف محافظ یخچال این محافظ ولتاژ برق  به دلیل اینکه نیاز به قطع جریان به صورت موقت ( هنگام مسافرت و … ) دارد ، بهتر است دارای کلید قطع و وصل جریان برق باشد. تا در موقع خروج از خانه به مدت طولانی، با استفاده از کلید، جریان برق ورودی به این محافظ را قطع کنید.

3) محافظ برق پکیچ و کولر گازی :
جهت محافظت از دستگاههای کولر گازی و پکیچ بایستی از این نوع محافظ ولتاژ استفاده کرد. با توجه به میزان برق مصرفی زیاد کولرگازی، این محافظ دارای توان بیشتر از سایر انواع و معمولا 3000VA میباشد. محافظ برق کولر گازی بهتر است فاقد کلید باشد.

4) محافظ برق پشت کنتور:
محافظ ولتاژ پشت کنتور همانطوری که از نامش پیداست در مسیر ورودی برق به منزل و کنار کنتور برق نصب می شود. این وسیله برای محافظت از تمامی دستگاههای متصل به پریز برق در داخل خانه کاربرد دارد.  در صورت استفاده از این وسیله نیازی به تهیه محافظ ولتاژ به صورت مجزا برای دستگاههای برقی داخل خانه ندارید. بنابراین از لحاظ هزینه مقرون به صرفه تر می باشد.